Pasen 2024

100 dagen rond Pasen

Carolus Borromeus vast (schilderij van Daniele Crespi).Hoe belangrijker een feest, hoe langer het voorbereiden en het nagenieten duurt. Ook daarom kun je zeggen dat Pasen het centrale en belangrijkste feest is in het kerkelijk jaar. Bij een lange voorbereiding en nagenieten is het voordeel, dat het feest niet onmiddellijk wegzakt. Als je het alleen beleeft op Paasmorgen is de kans groot, dat het feestelijke gevoel en de inspiratie die je aan Pasen opdoet, snel wegzakt. Alleen daarom al is het goed om die ‘100 dagen’ te vieren. Na Pasen nog vijftig dagen tot en met Pinksteren: dan pas is het Paasfeest voorbij.

Vijftig dagen voor Pasen start het voorbereiden: inmiddels is aswoensdag al weer gepasseerd en zijn we gestart met die voorbereiding. Veertigdagentijd heet het, omdat er vanaf aswoensdag veertig dagen zijn tot Pasen, als je de zondag niet mee rekent. De cantorij zong het veertigdagenlied, uit het paasoratorium ‘Als de graankorrel sterft…’, dat in de goede week in het Kruispunt de leidraad zal zijn voor de vieringen tot en met Pasen:

Veertig weken nog tot Pasen, tot de winter is gegaan
en het lengen van de dagen kou en duister gaan verjagen
en het leven op zal staan.
Veertig dagen, weken, jaren, wachten, weten en ervaren
dat iets nieuws, verandering met vreugd’ en moeite samenging.

Die weken en jaren verwijzen naar een andere periode van veertig: veertig weken zwangerschap voordat een nieuw leven aanvangt, veertig jaren door de woestijn: de tocht uit de slavernij. Ook periodes waarin het nieuwe er nog niet is, maar het verlangen daarnaar je wel door een moeilijke tijd heen kan helpen.

Wij zitten middenin die veertigdagentijd. Wat doet u ermee? Vasten was vroeger iets voor de Rooms-Katholieken. Die doen dat inmiddels bijna niet meer. Maar Protestanten hebben, net als veel andere zinvolle rituelen, deze gewoonte deels overgenomen. Soms eten mensen geen vlees, snoepen niet of gebruiken geen alcohol. Maar ook buiten eetgewoontes kan je iets laten voor een tijdje: de auto minder vaak gebruiken bijvoorbeeld.

Wat is de zin van vasten? Natuurlijk kun je bij veel van die mogelijkheden om te vasten een betekenis vinden: goed voor je eigen gezondheid, goed voor het milieu. Maar bij het vasten gaat het die betekenis ook te boven. In de vorige meditatie in het kerkblad haalde Henk Reefhuis Victor Kal aan, filosoof uit Amsterdam. Hij was mijn docent filosofie, wel weer een tijd geleden. Maar van hem heb ik altijd een uitspraak onthouden, die ging over de joodse wetten. Hij is zelf joods en volgde die wetten. Hij protesteerde tegen het zoeken naar een seculiere zin van die wetten. Daar gaat het niet om, zei hij. Maar je doet dat om ‘plaats en ruimte voor God te maken’. Je doet dus iets, omdat je daardoor even los komt van het gewone leven, zoals-dat-nu-eenmaal-gaat. Dan maak je plaats voor God: er kan iets gebeuren buiten jezelf om. Daarvoor is het dus nodig om los te komen van die dagelijkse praktijk.

Feesten vieren is belangrijk. Een goede voorbereiding ook. Ik wens ons allen een zalig Paasfeest toe!

Ds. Joke Zuidema

Kerkdiensten rond Pasen

Meer informatie over de kerkdiensten rond Pasen kunt u vinden onder:

Dorpskerk Santpoort >>
Kruispunt Velserbroek >>

• Zondag 24 maart 2024 om 10:00, Palmpasen
  • Donderdag 28 maart 2024 om 19:30, Witte Donderdag (HA)
  • Vrijdag 29 maart 2024 om 19:30, Goede Vrijdag
  • Zaterdag 30 maart 2024 om 21:00, Stille Zaterdag (HA)
  • Zondag 31 maart 2024 om 10:00, Eerste Paasdag

Activiteiten rond Pasen

Meer informatie over de activiteiten rond Pasen kunt u vinden op onze activiteitenpagina: