Bezoek aan assielboot "SILJA EUROPA”

Joke Zuidema had een verzoek gekregen of wij met de drie diaconieën uit Velsen-Zuid, IJmuiden en Santpoort-Velserbroek iets konden betekenen voor de vluchtelingen.

Vrijdag 21 oktober jl. hebben Jan Bothof en ik vanuit onze Diaconie een bezoek gebracht aan de asielboot die sinds kort afgemeerd ligt aan de kade in Velsen-Noord, de Silja Europa, samen met Henk Horsman (Ichtuskerk), Liesbeth van der Lugt (Engelmunduskerk) en Jolanda van der Wal van Welzijn Velsen.

Er verblijven bijna 1.000 mensen, waarvan plm. 75 kinderen, op deze boot en Froke Hazenberg, medewerkster COA, vertelde dat zij graag Sint-Maarten met deze kinderen wil vieren. Zij heeft hier lampionnen en snoepgoed voor nodig en daar heeft het COA geen budget voor.
De drie diaconieën hebben besloten om dit te verzorgen.

Ook is er een groot tekort aan sportkleding en -schoenen nu de kinderen in november naar school gaan en dus tevens de vraag of wij zouden kunnen helpen om hierin te voorzien.

Dit heeft geresulteerd in een gezamenlijke oproep in de Jutter/Hofgeest, op diverse basisscholen en via een nieuwsbrief in onze (kerkelijke) gemeente met het verzoek om deze kleding in de eerste week van november in te leveren in onze drie kerken. Op het moment dat ik dit verslagje schrijf, moet e.e.a. nog plaatsvinden en weten we nog niet waartoe deze verschillende activiteiten hebben geleid.
Wordt vervolgd …..

Carla van Woensel